De kinderen van de Omulungaschool - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu De kinderen van de Omulungaschool - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu

De kinderen van de Omulungaschool

Door: Gerard & Heleen

25 Februari 2012 | Namibië, Grootfontein

We zijn al weer drie weken aan het werk op de Omulungaschool in de armste wijk van Grootfontein. Het is ontzettend leuk en we leren heel veel nieuwe dingen, daarbij krijgen we ook de ruimte om dingen naar eigen inzicht te doen.. In de vorige weblog schreven we al dat we sportlessen, arts, dat kan van alles zijn van tekenen tot drama, en godsdienstlessen geven. We zijn door de directrice ingeroosterd voor de graden 1 t/m 4 voor alle vakken en voor de godsdienstles voor graad 7.
De leeftijden in de graden lopen hier anders dan in Nederland. Het komt voor dat er in een klas een leeftijdsverschil tussen kinderen is van vijf jaar. Er zijn kinderen van 10 jaar die afgelopen januari voor het eerst in hun leven naar school zijn gegaan.

Op dit moment zijn er ca. 700 leerlingen ingeschreven. Het is dus een enorme school.
Op maandagmorgen vanaf 07.00 uur staan alle kinderen per graad in rijen opgesteld. De week begint met het hijsen van de Namibische vlag. Het volkslied wordt gezongen en nog een paar christelijke liedjes. Ook worden er mededelingen gedaan door een aantal leerkrachten. Meestal dezelfde.
Daarna beginnen de lessen. Wij starten gelijk met de sportlessen omdat het aan het begin van de dag nog niet zo warm is. Sportlessen is wel een heel groot woord. We doen balspelen, estafette lopen en soms het Chichiwawalied. Een lied met gebaren en bewegingen Dat vinden ze allemaal geweldig.

Officieel moeten alle kinderen in Namibië op school een uniform dragen. De kleuren van de Omulungaschool zijn gele bloesjes en blauwe rokken of broeken. Je krijgt er wel een Ikeagevoel van. Veel kinderen hebben wel een uniform maar ook een aantal niet. Soms heeft de een wel een blouse maar geen blauwe rok of blouse aan. Gelukkig is de schoolleiding daar niet heel streng in en worden ze niet naar huis gestuurd.. Sommige ouders of verzorgers van de kinderen sparen hier voor en het kan zijn dat ze het geld over een paar maanden wel hebben om de rest van het uniform te kunnen kopen.
Er zijn kinderen die lopen op blote voeten, kinderen die één schoen dragen, kinderen die wel schoenen hebben maar geen veters in de schoenen. Kinderen waarvan de schoenen te klein zijn dragen de schoenen ook wel zonder hielen als een soort slipper.
Bij sommigen vraag je je af of ze nu een lange korte broek of een korte lange broek dragen.

Maar allemaal genieten ze van onze aandacht en van het buiten spelen met de spelletjes. Die kinderen zijn zo lenig en buigzaam. Als ze het echt leuk vinden stuiteren ze bijna een meter de lucht in. Af en toe ben je er een paar kwijt uit de groep. Als je dan goed om je heen kijkt zie je zwarte kroeskopjes boven het gras uitsteken en dan zitten ze even te plassen of te poepen.

De artslessen zijn ook leuk om te geven. We doen dit nu alleen nog in graad 4.
De afgelopen weken hebben we het gehad over verschillende emoties. Die moesten ze dan ook naspelen. Nou er zitten echte acteurs bij. Vooral de emotie “in love” is een topper. De kinderen moeten emoties laten zien en beschrijven. We hebben een klein stukje van de film Madagascar laten zien om ze emoties te laten herkennen. Van de 45 kinderen die in de klas zaten hebben slechts vijf kinderen ooit een film gezien. We hebben beloofd dat we een andere keer een hele film laten zien. Dan maken we er een feestje van met drinken en popcorn.

Voor aanstaande maandag en dinsdag heb ik ( Heleen) een les voorbereid over de vijf zintuigen. De kinderen krijgen dan verschillende dingen te proeven en te zien.
Ook horen ze verschillende klanken en muziek om naar te luisteren en ze moeten onder een doek dingen voelen die ze moeten raden.

Voor de godsdienstlessen gebruiken we een methode vanuit Zuid-Afrika. Dat vraagt voor graad 4 een andere voorbereiding dan voor graad zeven. In graad zeven zitten soms al tieners in de leeftijd van 16 tot 19 jaar. In het begin zaten ze heel kritisch te kijken. Daarbij worden alle lessen in het Engels gegeven, dus moet er soms naar een geschikt woord gezocht worden onder het uit leggen en vertellen. Gelukkig beginnen de tieners te ontdooien en gaat het met de taal ook steeds beter. De vorige keer toen de bel ging wilden ze zelfs nog verder gaan omdat ze daarna geen les meer hadden. We hebben muziek van Hillsong bij ons en dat vinden ze echt helemaal te gek. Natuurlijk hadden ze nog nooit van deze Australische worshipband gehoord maar ze genieten er van.

Jellie en Heleen zijn ook begonnen om kinderen die al een achterstand hebben in de eerste groep om die apart te nemen en oefeningen mee te doen. Daar zit ook een doof meisje bij van zo’n jaar of tien die nu extra aandacht krijgt. Een ander meisje is Maria. Een klein meisje van de Boesmannenstam. Maria lacht, staat op haar handen, draait, klapt enz. Volgens de leerkracht is ze mentally disturb, wij zouden waarschijnlijk het etiket ADHD opplakken. Het is een schatje hoe ze ook is.

Van de week willen we nog naar het staatsziekenhuis hier in Grootfontein. Veel boesmankindertjes zijn daar al maanden zonder dat ze bezoek ontvangen. Bijna allemaal hebben ze TBC. Van de verpleging krijgen ze alleen te eten en de benodigde medicijnen. Maar verder geen aandacht. Dus ook daar willen we gaan beginnen met spelletjes, verhaaltjes vertellen en misschien ook eens een DVD-tje laten zien.

Gerard en Alex gaan over een week beginnen met de aanleg van de speelplaats. De materialen zijn bijna allemaal binnen. De speelplaats wordt op dit moment nog bouwrijp gemaakt door een aantal gevangenen!!!!!!.

We beginnen ook aan de laatste maand dat we hier zijn. Aan de ene kant vinden we het heel erg jammer en aan de ander kant willen we ook weer graag onze (klein) kinderen, familie en vrienden zien. Voordat we hier weggaan hebben we vast nog wel veel te vertellen in een nieuwe weblog.

Warme groetjes van Gerard & Heleen

Voor degenen die voor ons willen danken en bidden de volgende punten:

Dankpunten:
- Dat we goed gezond zijn
- Dat we steeds meer het vertrouwen van de kinderen krijgen
- Voor de taartenactie van de Evangelische Gemeente Bommelerwaard t.g.v. Philadelphia

Gebedspunten:
- Voor Anton (en zijn gezin ) omdat hij niet toegeeft aan corruptie
- Dat er nieuwe vrijwilligers komen om Stichting Philadelphia te ondersteunen
- Voor de weeskinderen in de Kavango en de kinderen in het staatsziekenhuis van Grootfontein

Klik voor foto’s de onderstaande link aan:

• 25 Februari 2012 - 18:28

Mel En Floris:

WAUW! Wat gaaf... Mooie foto's ook.

Be blessed,
    Mel en Floris

• 25 Februari 2012 - 19:32

Jan En Jantina:

Hallo Gerard en Heleen

Geweldig om te zien dat jullie zo genieten van jullie werk..En zo te lezen is er daar veel te doen..En zijn er daar ook veel arme kinderen,en ouders..
    Nog een paar goede weken gewenst van uit Doornspijk..

• 26 Februari 2012 - 09:13

Thea Roubos:

Hallo Gerard en Heleen,
    Wat een leuk verslag en wat een vrolijkheid bij die kinderen.
    Ik lees niets over slangen, salamanders,kikkers en ander ongedierte.
    Hopelijk hebben jullie die achtergelaten.
    Nog een paar fijne weken gewenst.
    Heel veel groetjes Thea

• 26 Februari 2012 - 13:30

Ria:

wauw , op de foto''s te zien ''leven jullie je helemaal uit'' en voelen jullie je als een vis in het water bij de kids op school! Wat heerlijk dat jullie toch hier naartoe Geleidt zijn en je Licht mag laten stralen.Ik ben zo benieuwd naar jullie '' life'' verhaal. Geniet nog deze maand en wandel maar gewoon achter Hem aan. Ria

• 26 Februari 2012 - 17:32

Antonzwiers@hotmail.:

gerard, wij feliciteren je met je 66 verjaardag op 4 mrt alvast. ik hoop, dat je daar niet vergeten wordt!! liefs van anton en mij, je zus ans.

• 27 Februari 2012 - 19:24

Corrie:

Hoi Gerard en Heleen.
    Ik lees steeds vol bewondering jullie verslagen. Wat doen jullie daar een goed werk. En wat denk ik veel voldoening geeft zijn de blije reacties van de kinderen. Heel leuk om te lezen dat de kinderen het chichiwawa lied zo leuk vinden. Ook ik gebruik dit liedje regelmatig om de kinderen van de klas even te laten bewegen tussen 2 lesmomenten. De kinderen blijven het leuk vinden en doen bijna allemaal enthousiast mee. Dit enthousiasme zie ik ook op de foto die jullie hebben gemaakt.
    Groetjes, Corrie.

• 27 Februari 2012 - 19:53

Suzan:

Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en de kinderen zo genieten van de lessen, sport en spel en ook van jullie aandacht voor hen,Nog een heel goede tijd.De taarten actie is goed geslaagd .

• 27 Februari 2012 - 20:15

Egbert En Heleen :

Dag Heleen en Gerard, wat fijn om nu een verhaal te lezen waaruit blijkt dat jullie kunnen doen waar je voor gekomen bent. nl. tot zegen zijn voor de kids en ze vertellen over Jezus. zo te zien hebben jullie hier nu een mooie tijd.
    Veel zegen en Gods onmisbare kracht en wijsheid toegewenst