De eerste week - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Heleen Heuer

10 Februari 2014 | Namibië, Grootfontein

Lieve allemaal,

Wat is die week voorbij gevlogen. Na een lange reis van ca. 28 uur zijn we aangekomen in Grootfontein. Ellen, de manager van stichting Philadelphia, heeft ons en de cameravrouw van de EO van het vliegveld in Windhoek opgehaald. Bij het huis van Ellen en Leoni stonden Leoni en Lisette, de twee andere vaste medewerkers van Philadelphia, ons op te wachten. Zij hadden als welkom al een heerlijke braai voor ons gemaakt.

Omdat Elmara (de cameravrouw) zoveel mogelijk activiteiten en werkzaamheden wilde filmen die wij hier de komende maanden gaan doen hebben we vier dagen keihard gewerkt. Acclimatiseren was er niet bij.

Maandagmorgen vroeg zijn we naar de sloppenwijk van Grootfontein, oftewel blikkiesdorp, gereden. We werden zingend verwelkomd door de kindjes van de kleuterschool bij de Bosjesmannen. Ook hoofdman Gideon stond ons al op te wachten. Gideon is een Bosjesman die de leiding heeft over een kleine leefgemeenschap in blikkiesdorp. Hij is een goede leider die zich inzet op allerlei gebieden om voor zijn mensen op te komen.

Gerard is gelijk met een aantal mannen begonnen met het bouwen van een schommel en een wipwap voor bij de kleuterschool. Nu zullen we even verduidelijken dat deze kleuterschool niet meer is dan vier palen met een golfplatendak er boven. Er is aan twee kanten een schaduwnet gespannen. De kinderen zitten op de grond in het zand. De juffrouw zit op een plastic tuinstoel. De kinderen worden hier niet met de auto gebracht zoals in Nederland, maar komen soms van heel ver op hun blote voetjes lopen om naar dit schooltje te komen. Deze kleuterschool, of wat ze hier zeggen preschool, is sinds kort gestart in een van de armste delen van de sloppenwijk op initiatief van de Bosjesmannen. Philadelphia ondersteunt dit schooltje met materialen, trainingen voor twee leerkrachten en een kleine soepkeuken. De Bosjesmannen zijn in hiërarchie de armste mensen van de stammen die hier in Namibië wonen. Zelfs hier in blikkiesdorp heb je dus arm, armer, armst.

Maandagmiddag zijn we bij een slachterij botten gaan halen. Deze botten hebben we naar verschillende mensen gebracht in blikkiesdorp. Zij trekken daar soep van en hopen dat er nog wat vlees achter is gebleven. De botten waren deze keer van elanden.

De volgende dagen heeft Gerard vooral aan de speeltuin gewerkt. Gaten graven in deze keiharde grond is niet zo eenvoudig, maar gelukkig hebben er mannen uit blikkiesdorp meegeholpen. Vooral Gideon en James een van de kleuterleiders.

Heleen heeft dinsdag- en donderdagmiddag meegedraaid met de kidsclub.
Op dinsdagmiddag is er een bijbelclub en op donderdagmiddag worden er spelletjes gedaan. Het team van Philadelphia verdeeld zich dan onder de kleine en de grotere kinderen.

We hebben huisbezoeken afgelegd en kinderen in het ziekenhuis bezocht. Daarover zullen we in een volgend verslag meer schrijven.

Het was voor ons een hele bijzondere ervaring om door een cameravrouw gevolgd te worden. Maar doordat Elmara en wij zo intensief met elkaar zijn opgetrokken was de spanning er al snel af. Iedere avond werd de dag nog even besproken en moesten we recht in de camera kijken. Naar die opnames zijn we wel benieuwd want we voelden ons na een dag van hard werken total loss. En zagen er dan naar ons gevoel heel lodderig uit. Over enkele weken kunnen we zien hoe alles verwerkt is. We krijgen de opnames op DVD toegestuurd per post. Dus jullie kunnen het al veel eerder gaan zien.

We hopen echt dat er in het programma Geloven op 2 een goed beeld wordt neergezet en jullie allemaal kunnen zien hoe het is om in blikkiesdorp te (over) leven.

Wij zijn blij dat we hier weer terug zijn en met het team van Philadelphia mee kunnen werken.

Er is een Afrikaans gezegde dat luidt:
Laat je liefde zijn als motregen: kleine druppeltjes die de rivier doen overstromen.

Lieve groeten van Gerard & Heleen

Met onderstaande link kunnen jullie foto’s bekijken:

• 11 Februari 2014 - 09:50

Jellie En Alex:

Super leuk om jullie verslag te lezen!! Wat een heerlijk ontvangst zo door de kinderen! De foto's zijn goed gedeeld, leuk om te zien :) Heel veel succes! We denken aan jullie!

• 12 Februari 2014 - 21:53

Ria:

hoi daar ver weg...
    bedankt voor jullie pers. mailtje en dit verslag; jullie gaan meteeen weer intensief aan de slag met mens en 'ding'. het moet heerlijk zijn om echt iets te kunnen betekenen en Licht te kunnen brengen. Enjoy!
    Ria

• 12 Februari 2014 - 22:15

Suzan:

Hoi Gerard en heleen
    Fijn van jullie te horen,een havy begin en in die hitte en de opnames voor geloven op 2 ,we zien er naar uit,hopelijk kunnen jullie nu een beetje bijkomen,aan de andere kant krijg je ook weer energie van dat wat jullie doen en mogen betekenen voor deze mensen,wat een wereld van verschil.
    groet Suzan

• 16 Februari 2014 - 22:37

Peter En Jennie:

dag Gerard en Heleen,
    We willen laten weten dat we jullie toewijding voor de kinderen enorm waarderen.
    Deze week hopen we wat van jullie op TV te zien.
    veel sterkte !!!
    vr.gr. Peter en Jennie

• 19 Februari 2014 - 14:12

Carla Kwakkel:

Hallo Gerard en Heleen,
    Wat gaaf dat jullie opnieuw weer actief kunnen zijn daar in Grootfontein. We houden de uitzending van de EO in de gaten, want dat spreekt natuurlijk nog veel meer. Veel zegen daar
    Groetjes,
    Carla

• 19 Februari 2014 - 15:07

Anneke:

Hallo Gerard en Helleen,

Gisteren omdat ik een Bommelaar ben the programma van de EO gekeken en jullie eigenlijk voor het eerst gezien. Al zwervend op facebook kwam ik een link naar jullie log tegen en daar jullie verhaal gelezen.

Ik ken jullie helemaal verder niet maar wil toch even kwijt dat ik onder de indruk ben van wat jullie doen, zowel in Nederland (voedselbank, kringloopwinkel) als in Namibië. Hoop dat het jullie goed gaat en dat je succesvol bent in wat je doet.

Groetjes,

Anneke