Beestenboel - Reisverslag uit Tjova, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Tjova, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: Gerard & Heleen

18 Januari 2012 | Namibië, Tjova

Hallo familie en vrienden,

Het is een maand geleden dat we een verslag op de weblog hebben geplaatst.
Op dit moment is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat we precies gaan doen in Grootfontein. Wat betreft de huisvesting zijn er drie opties. Begin volgende week hopen we daar meer duidelijkheid over te krijgen.

Zoals we de laatste keer schreven zijn de activiteiten van Philadelphia hier in de Kavango gestopt en gaan we ons richten op Grootfontein. Ellen en Leoni zijn voor twee weken op vakantie naar Swakopmund een plaats aan de kust.

Wat doen we zo de hele dag?
De mannen, Gerard en Alex, zijn volop aan het klussen. Het zijn echte handymannen en hebben de vorige week nieuwe leidingen van de waterpomp aangelegd. Auto’s nakijken, het maken van een domkrag * (zie Afrikaanse woordenlijstje). die kapot was, griesen* en papbanden* maken. Daarnaast verven ze, maken een trailer weer rijklaar en doen allerlei klussen om hier de camping er goed uit te laten zien.

De vrouwen, Jellie en Heleen, maken dingen schoon en zijn allerlei spullen aan het inpakken om mee te nemen naar Grootfontein. Ook bereiden ze kinderprogramma’s voor die ze in Grootfontein hopen uit te voeren.

Verder werken hier vijf ochtenden in de week twee vrouwen uit Mbapuka.
Dit zijn ouma Theresia en ouma Paulina. Zij wassen voor ons, maken de gebouwtjes van de camping schoon, snijden riet en werken in de tuin. Op zaterdag komen Andrew en Joseph hier werken om hun schoolgeld te verdienen. Zij hakken hout, repareren de omheining, brengen ogiesdraad* aan, maaien het gras en helpen de mannen mee met klussen.

Op dit moment komen maar heel weinig campinggasten.
Vorige week kwam er een Engels echtpaar die met een kleine camper vijf maanden door Afrika toeren. Het waren leuke mensen om mee te praten en dan zijn we blij dat we weer even mensen van buitenaf zien. Gelukkig hebben we het met z’n vieren gezellig.
We eten met elkaar, doen spelletjes, bijbelstudie en kijken af en toe een DVD.

Eens in de twee weken gaan we naar Rundu om boodschappen te halen en om te kunnen internetten. Na twee weken is het een feestje om ergens te gaan eten, dus daar nemen we dan ook uitgebreid de tijd voor.
Het is hier vandaan een lange rechte weg van 160 km naar Rundu en er is weinig verkeer onderweg. De vorige keer dat we gingen zijn we nog geen 15 auto’s tegengekomen en al helemaal geen padvark*.

Wat we hier op het terrein wel hebben zijn beesten.
Heel veel. En ja wat doe je dan? Juist dan ga je tegen die dieren praten.
Er zijn vier honden van groot tot klein. Met de namen Liefie, Kaings, Vlooikie en Tossel. De honden lopen de hele dag om je heen en willen graag aangeraakt worden.
Ze zijn erg bang voor onweer en kruipen dan dicht tegen je aan.
Het zijn echte gezelschapsdieren, maar moeten als waakhonden fungeren.
Alle vier zijn het lieve honden.

Tossel is net een hondje uit een Hollywoodfilm en zit graag bij je op schoot. Vlooikie ziet er echt snaaks * uit. Ook die hond kan zo meedoen in een film. Ze ziet er een beetje uit als een varkentje. Dik lijf, kort staartje en grote oren. Ze is een kruising tussen een bordercollie en een Jack Russel.
Ze heeft een litteken op haar rug van een beet van een krokodil.

Daarnaast zijn er nog drie katten met de namen: Sunshine, Fatcat en Shadow.
Shadow laat je constant schrikken door ineens voor je voeten te schieten en doet dat het liefst in het donker. Sunshine daarentegen is autistisch en komt helemaal niet bij je in de buurt. Fatcat is inmiddels niet zo ‘fat’ meer, zij is ziek geweest, maar heeft er wel een flinke hangbuik aan over gehouden.

Dan lopen hier ook een stel kalkoenen rond. Ook snaakse beesten. Maken een afschuwelijk geluid en zijn erg brutaal. Ze lopen ook regelmatig onze kombuis* binnen als ze honger hebben. Geen idee wat er leuk is aan kalkoenen en wat voor nut ze hebben?
Het enige wat we kunnen bedenken is dat kalkoenfilet wel lekker is.

In de vroege ochtend komen er tijdens de ochtendopening steevast vier ganzen, jawel in de ganzenpas, voorbij. Ook zij kunnen een oorverdovend kabaal maken. Ze hebben als vaste gewoonte om eerst twee aan twee te vechten en daarna een tegen drie.

Dan hebben we nog Makau, een tamme eend. Eerst hoor je een hoop gefladder en zij landt dan naast je op tafel. Je moet Makau dan weer niet laten schrikken, want dan gaat zij verschrikkelijk poepen. Maar zelf heb je af en toe een hartversaking*.
Makau heeft sinds een paar dagen ook twee kuikentjes en loopt daar trots mee rond te stappen.

Dan lopen er over het hele terrein hoenders*met kuikentjes rond. Dat zijn er bij elkaar zo’n kleine 50. Deze hoenders kunnen laagvliegen en vechten regelmatig met elkaar. Soms vliegen ze al ruziënd uit de bosjes en bezorgen je regelmatig hoendervleis*.
Aan hanen hier ook geen gebrek. Wij als stadse mensen dachten altijd dat hanen in de ochtend kraaien, maar hier gaat het dag en nacht door.

Dat is nog niet alles want er lopen ook nog zes tarantalen (parelhoenders) met kuikens rond. Die hebben de bijzondere gewoonte om in de avond in bomen te vliegen en een heel doordingend geluid te produceren.

Tegen al deze beesten lopen we dus regelmatig te praten of te mopperen omdat er weinig aanspraak is. Verder praten we hier onderling ook wel op een aparte manier met elkaar.
Nederlands, Afrikaans, Engels en Thimbukushu door elkaar. Dus wanneer we weer thuis zijn en we doen een rapsie *snaaks*, neem het ons dan niet kwalijk.

Zodra we meer weten over wat we precies gaan doen in Grootfontein en huisvesting hebben gevonden dan laten we het zo spoedig mogelijk weten.

Bedankt voor alle mails, kaarten en reacties die we van jullie hebben gekregen.

Lieve groeten uit een warm Tjova van Gerard en Heleen

rapsie = klein beetje

Foto's

• 20 Januari 2012 - 17:24

Antonzwiers@hotmail.:

hoy gerard en heleen, 'n echt "beest"enboel verslag. maar liever deze beesten, dan slangen, enz. om over "kruipers" maar te zwijgen. wat 'n leuke verrassing voor mijn verjaardag, jongens. ik dacht even: toch niet 's nachts verstuurd!!? zondag 15.1. waren we met 10 hier bij ons; ouderwets gelachen en gekaart. anton deed als vanouds de catering. we hebben naar de locatie van het huis van ada en bertus in england gekeken. groetjes en liefs van anton en mij, ans. tot de volgende keer.