De eerste week en de eerste indrukken - Reisverslag uit Tjova, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu De eerste week en de eerste indrukken - Reisverslag uit Tjova, Namibië van gerardenheleen - WaarBenJij.nu

De eerste week en de eerste indrukken

Door: Gerard & Heleen

04 December 2011 | Namibië, Tjova

Na een voorspoedige reis van twee dagen zijn we aangekomen op Camp Ndurokoro.
We doen ontzettend veel indrukken op en hebben het idee dat we in een film terecht zijn gekomen. Ten eerste het wonen in een rietenhuisjes zonder het comfort wat wij westerse mensen gewend zijn. We wonen hier in een soortgelijk huisje als de mensen hier van de Hambukushustam. In een gebied van een .paar honderd kilometer tref je hier geen stenen huizen aan. Wanneer we ons huisje uitstappen dan stuiten we vaak op familie kalkoen, kippen, honden en katten. Het huisje is niet echt helemaal dicht. Tussen het riet kan er nog van alles naar binnen kruipen. Zo hebben we regelmatig bezoek van salamanders, kikkers en bijzondere grote torren en andere insecten die we niet bij naam kennen en ook geen idee hebben waarom die zijn geschapen.
Door Heleen wordt er dan regelmatig gegild, maar zelfs na een week neemt dat al wat af.
Behalve als we bijna slapen en er komt een kikkertje recht vanuit de klamboe naar beneden vallen.
Voor de douche en het toilet moeten we naar buiten naar een rieten gebouwtje op palen. Maar voordat er gedoucht kan worden moet er eerst een houtvuur gemaakt worden in een soort boiler, een donkey genaamd, Na 20 minuten heb je dan een heerlijke warme douche.
Zo is ook de keuken buiten en het is voor ons een geluk dat we van kamperen houden, want dat is het.
Het slapen is nog niet helemaal geweldig. Al die geluiden in de nacht en te weten dat er toch nog insecten rondlopen is wennen. We hebben al twee slangen gezien die door Ellen en Andrew, een Namibische werker, dood zijn gemaakt. Het waren allebei cobra’s die gif spugen. Wanneer dat gif in de ogen terecht komt ben je blind. Nou daar heeft vooral Heleen het niet zo op.
We zijn hier als team met zes mensen.
Ellen de oprichtster van Stichting Philadelphia en Leoni, een Zuid-Afrikaanse.
Alex en Jellie een jong stel die hier ongeveer een jaar blijven en wij dan met z’n tweeën voor vier maanden. Ellen en Leoni zijn ook regelmatig in Grootfontein en Tsumeb.
Daar zijn zij een project gestart met permacultuur. Deze plaatsen liggen ca. 500 kilometer verderop.
De afgelopen week hebben we al volop met het programma meegedraaid. Gerard werkt de meeste tijd met Alex samen en Heleen met Jellie.
Afgelopen donderdag en vrijdag hebben we al twee kerstvieringen gevierd voor alle weeskinderen in Mbapuka en Tjova. Dat is heel apart om kerst te vieren als het snikheet is. Het was de laatste officiële schoolweek en er waren nog Namibische vrijwilligers om mee te helpen. Donderdag 1 december was de viering in Mbapuka en op vrijdag 2 december in het plaatsje Tjova. Jellie en Heleen hebben het kerstverhaal verteld aan de hand van een PowerPointPresentatie. Alex en Gerard hebben alles opgebouwd. Een generator van Philadelphia neergezet, zodat er stroom was. Jellie en Heleen hebben in het Engels het kerstverhaal verteld aan de hand van een PowerPointPresentatie. Een tolk vertaalde het in de stamtaal voor de kinderen die geen of weinig Engels spreken.
Jellie speelt gitaar en we hebben in de taal Mbukushu stille nacht gezongen met de kids.
Heel bijzonder om dit allemaal mee te mogen maken.
Voor 300 weeskinderen hebben we presentjes gemaakt. Ze kregen allemaal een handdoek, twee stukken zeep, een voor de kleding te wassen en een voor de body.
Verder zat er nog een speeltje, een zakje snoep en bodylotion in.
Als kerstmaal was er voor iedereen een broodje worst met ketchup en ranja.
Ja ja moet je in Nederland met zoiets aankomen.
Tijdens de schoolweken krijgen de kinderen dagelijks een maaltijd die door Philadelphia wordt betaald. Deze soupkitchens worden gerund door cooks, meestal Namibische vrouwen die in de buurt van de scholen wonen. Maar vanaf nu is het tot de tweede week van januari zomervakantie. Dat betekent dat de kinderen geen eten hebben. Ook is het hier lang droog geweest en er heerst dus honger. De voorraden zijn op. Het regent nu wel dagelijks en het land kan weer geploegd worden. Dit gebeurd nog met ossen en een houten ploeg er achter. Het lijkt voor ons nog steeds een film waar we in terecht zijn gekomen.
We willen de komende weken in beide dorpen met een vakantieprogramma de kinderen bezig te houden. Maar ook om ze een maaltijd te kunnen geven.
Dus op allerlei gebied uitdagingen genoeg. We hopen ons snel te kunnen aanpassen en bidden om bescherming op allerlei gebied. Maar daar volgende keer meer over.
Omdat we hier zo afgelegen zitten is e-mailen niet altijd mogelijk en skypen al helemaal niet. Soms kunnen we via de telefoon mails binnenhalen en op zondagmorgen schijnt het wel eens te lukken om via de laptop berichten te verzenden.
Tweemaal per maand gaan we naar Rundu om boodschappen te halen. Rundu is een plaats hier 160 kilometer vandaan. Daar zijn ook lodges waar je heerlijk een pizza en ijs kan eten. Ook kunnen we daar internetten.
We vinden het leuk als we mails krijgen maar ook kaartjes zijn heel welkom op het postadres in Rundu.
Willen jullie ook de reisverslagen lezen van Alex en Jellie klik dan op www.alexenjellie.waarbenjij.nu.
Lieve groetjes van Gerard en Heleen

Zie voor foto's: https://picasaweb.google.com/109413734403002669818/EersteWeekEnEersteIndrukken?authkey=Gv1sRgCKSI4YLT19LTZA#

• 04 December 2011 - 13:26

Egbert En Heleen Bok:

Hoi Gerard/Heleen, Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Wij zijn blij dat we al zo snel iets van jullie horen.
    Wij hopen en bidden dat jullie tot zegen mogen zijn voor de bewoners van dit dorp. Zoals wij vanochtend in de dienst van Peter Hazenoot hebben mogen horen: Houd je blik op Jezus gericht en laat je door niets of niemand afleiden (ook niet door giftige slangen). Wees gezegend en alle goeds toegewenst.
    Egbert en Heleen

• 04 December 2011 - 13:50

Johan En Trudy:

Ha Gerard en Heleen, leuk om jullie eerste indrukken te lezen. Jullie hut lijkt in de verste verte niet op jullie appartementje wat jullie bewoonden toen jullie bij ons waren. Ik kan me voorstellen dat dat flink aanpassen is. We wensen jullie veel zegen en weinig insekten toe, hihi. Ik snap idd ook niet waarom sommige dieren geschapen zijn. Vooral de mensenvlooi in ZA is mij ook een raadsel, hihi. Houdt jullie ogen gericht op HEM! Veel liefs uit het Zuiden van ons 5 jes.

• 05 December 2011 - 15:29

Margriet:

Fijn om iets van jullie te horen. Ik begrijp dat het een boeiende ervaring is om daar te leven, maar wel zwaar.
    Hier vieren we Sinterklaas. Gisteren kwam hij, tot mijn verrassing, met twee pieten bij mij op bezoek.
    Ik wens jullie goede kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    hartelijke groet, margriet

• 05 December 2011 - 18:48

Petra En Kees:

Lieve Gerard en Heleen.
    Jullie hebben in korte tijd al heel wat beleefd. De donkey stoken voor de warme douche kan Gerard al, als de beste. Wat apart nu al kerstvieringen te hebben georganiseerd, terwijl hier de Sint nog aktief is. Op die manier 300 weeskinderen blij maken kan de Sint niet aan tippen.
    Heel veel goeds voor jullie, maar zeker ook voor iedereen daar. Respect voor jullie!!!!!!!!
    Leuk trouwens foto's te zien van jullie verblijf met foto's van het thuisfront aan de wand.
    Liefs

• 20 December 2011 - 08:55

Thea Roubos:

Hoi Heleen en Gerard,
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Het huisje is wel iets anders dan wat jullie hadden in de vorige reis.Hopelijk heb je nu een leuk contact met al die beestje.Niets voor mij hoor.
    Ben benieuwd wat je allemaal de afgelopen weken hebt meegemaakt.
    Hier zitten wij natuurlijk in Kerstsfeer, dat zal daar wel anders zijn.
    Ik wens jullie hele fijne feestdagen een liefdevol gelukkig en gezond 2012 toe.In de stamboom heb ik gelezen dat er nogal wat familieleden van jullie jarig geweest zijn.Ook nog van harte gefeliciteerd daarmee.Ik wens jullie alle goeds toe

• 21 December 2011 - 11:27

Coby Van Steenbergen:

Lieve luitjes,
    Met veel interesse jullie verslag gelezen. Wel wat heftiger dan jullie vorige lokatie. Houden jullie het droog in jullie onderkomen als het regent? Gisteren gelezen, dat jullie zoon Jesse jarig was. Ik wil jullie daarmee nog van harte feliciteren. Verder wil ik jullie goede Kerstdagen toewensen en een voorspoedig 2012. Sterkte voor de komende maanden.Hartelijke groet van Coby.

• 21 December 2011 - 21:07

Truus En Arie:

Hoi Gerard en Heleen,
    Gelet op jullie reisverslag is dit keer toch een andere situatie dan de vorige keer. Maar ook hier doen jullie weer mooi werk.
    Wij wensen jullie vanuit Zaltbommel een gezegende Kerstdagen en een gezond 2012 toe.
    Groetjes Truus en Arie