Een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Zaltbommel, Nederland van gerardenheleen - WaarBenJij.nu Een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Zaltbommel, Nederland van gerardenheleen - WaarBenJij.nu

Een nieuwe uitdaging

Door: Gerard & Heleen

31 Oktober 2011 | Nederland, Zaltbommel

Hallo familie en vrienden,

Over ruim drie weken hopen wij weer voor een aantal maanden naar Namibië te gaan. We vertrekken op woensdag 23 november voor ruim vier maanden naar een nieuw project in Noord Namibië en gaan daar het team van de stichting Philadelphia ondersteunen met een aantal werkzaamheden.

Doelstelling Philadelphia
De Philadelphia Foundation for Orphans in Distress is werkzaam aan de grens in het noorden van Namibië in het dorpje Tjova. Het belangrijkste doel van de Stichting is het verhogen van de kwaliteit van zorg en ondersteuning aan kinderen die wees zijn als gevolg van AIDS en andere oorzaken, alsook voor kinderen die met AIDS besmet worden.

Deel van het programma:
Het programma van Stichting Philadelphia is gebaseerd op de veronderstelling dat weeskinderen de beste kans op ontwikkeling hebben binnen een gezin. Daarbij is het van belang dat deze kinderen in hun familiegroepen kunnen blijven zonder dat kinderen uit één gezin gescheiden worden, in een omgeving die bekend is en waar de kinderen de gelegenheid hebben om hun cultuur en tradities te leren.
Onderwijs is in deze regio van uiterst belang, omdat een groot deel van de bevolking ongeletterd is en er een zeer beperkte algemene kennis is. Onderwijs is voor deze kinderen noodzakelijk omdat het de enige manier is waarop ze kennis kunnen verwerven en vaardigheden kunnen aanleren die noodzakelijk zijn om een betere toekomst op te bouwen en kans te maken in de samenleving.
De impact van de dood van één of beide ouders op kinderen is uiterst complex en raakt de psychische gezondheid en sociale energievlakken van een kind. Meer en meer kinderen worden getraumatiseerd door het zien van hun steeds zwakker en zieker wordende ouders, en daarbij de rolverandering in het gezin, waar de kinderen de ouders moeten verzorgen in plaats van andersom, vaak in extreme armoede en verwaarlozing.
Locatie project:
De locatie van het project is zoals eerder beschreven in het dorpje Tjova in het noorden van Namibië. In deze regio is vrijwel geen hulp beschikbaar en veel kinderen dreigen op straat terecht te komen. Ondanks de zeer gesloten cultuur van de plaatselijke bevolking heeft Philadelphia een ingang gevonden om hulp te kunnen bieden en zijn de mensen van harte bereid mee te helpen. Ellen, de oprichtster van de stichting en Leoni, samen de vaste medewerkers van de stichting , hebben van de Chief (het plaatselijke opperhoofd) een stuk grond gepacht waarop plaats is voor het opleidingscentrum, de timmerwerkplaats, de moestuin en een aantal kampeerplaatsen voor toeristen. De camping heet Ndurukoro en is dus de basis van stichting Philadelphia. Hier gaan we tijdelijk wonen in een lemen huisje of een tent. Dit is nu nog niet helemaal bekend. De camping ligt aan de Okavangorivier. Aan de overkant van het water ligt Angola. Strategisch gezien ligt de camping op een mooie plek namelijk aan het begin van de Caprivistrook, de toeristische route naar Botswana en de bekende Victoriewatervallen.

Permacultuur en Philadelphia:
Permacultuur is een levenswijze bedoeld voor een duurzaam leven met de natuur. Uitgangspunten zijn: 1) zorg voor de aarde, 2)zorg voor de mens en 3)delen van de overvloed.

Volgens de beginselen van de permacultuur worden scholen en projecten geholpen om moestuinen aan te leggen. Dit wordt in Zuid Afrika op grote schaal en met reuze succes gedaan. Er is contact gelegd met de uitvoerende organisatie in Zuid Afrika en zij zijn bereid om naar Namibië te komen en de opleiding bij scholen aan te bieden om zo een begin te maken met deze schitterende ontwikkeling.
Eén van de hoofdredenen voor het “permacultuur”-plan is het schreeuwende voedseltekort in de huizen van de meeste scholieren. Als gevolg van het gebrek aan voeding en gezonde voedingstoffen hebben veel kinderen moeite met leren. Dus, voor een positieve ontwikkeling van deze kinderen en de toekomst van dit land, is een verandering dringend nodig.
Permacultuur is een methode die de scholieren heel makkelijk ook thuis in droge gebieden met weinig middelen kunnen toe passen. Zo kan er een groot verschil worden gemaakt in de armoede.
Niet alleen in de omgeving van Tjova en Mbapuka zijn de honger en armoede een probleem. Ook in de omgeving van Grootfontein, Otavi en Tsumeb is hongersnood en armoede. Daarom zal ook in deze plaatsen een Permacultuurproject worden gestart met hulp van een gespecialiseerde organisatie die de opleiding zal doen. Daarna zullen wij van Philadelphia de begeleiding doen. Een prachtige gelegenheid om heel veel kinderen in nood te kunnen bereiken!
Het bezig zijn met de natuur, een tuin, is een schitterende gelegenheid om de kinderen ook bekend te maken met de Schepper daarvan.
Het is heel wat informatie die wij jullie geven, maar het geeft hopelijk een klein beetje een beeld van wat wij daar mogen gaan doen. Een van de taken van Gerard zal ook zijn om de handyman van de camping te zijn en Heleen hoopt naailessen te gaan geven op handnaaimachines. Jaja, want elektriciteit is daar niet!

Nog een paar drukke weken van dingen regelen en afscheid nemen en dan gaan we. We hebben er zin in en hopen jullie via de site van gerardenheleen.waarbenjij.nu op de hoogte te houden van al onze belevenissen.

Voor meer informatie over de stichting kijk op www.philadelphianamibia.org.

Lieve groetjes van Gerard & Heleen

• 31 Oktober 2011 - 19:30

Truus En Arie:

Hoi buurtjes,
    Alweer zo'n geweldige uitdaging. We spreken elkaar zeker nog voor jullie vertrekken.

• 01 November 2011 - 09:39

Kees De Leeuw:

We wensen jullie veel succes. Probeer ook in Sambyu foto's te maken van de container waar ook jullie spullen in zitten. We horen of zien nog wel. Groeten

• 01 November 2011 - 20:01

Petra En Kees:

Nog 3 weken en gaan jullie weer. Zonder skype dit keer. Maar veel mailen met jullie kinderen en kleinkinderen (die opa en oma natuurlijk ook gaan missen)
    We spreken jullie nog aan de dis op 12 november. Succes met alles en tot dan.
    liefs petra en kees

• 03 November 2011 - 16:37

Ria:

Hoi G&H,
    Mooi verslag; duidelijk omschreven, ik had ook al wat gelezen op de site van Philiadelphia.
    Mooi dat jullie zo je nek durven uitsteken met dit nieuwe avontuur.
    Gods leiding en vrede in de voorbereidingen
    Inieder geval tot de 23e!
    ria

• 14 November 2011 - 11:20

Jan En Jantina:

Nu dat ziet er goed uit, wij krijgen al veel mee van het werk daar.Jullie kennen ons niet maar zijn de ouders van Alex en Jellie is onze schoondochter.
    We wensen jullie veel Zegen met het werk wat jullie daar mogen gaan doen..
    Als het goed is zullen we elkaar daar ontmoeten,we hopen met de kerst daar te zijn.

• 27 November 2011 - 11:31

Ellen:

En toen waren jullie er zomaar!! We zijn heel blij met jullie en hopen op een vruchtbare tijd voor jullie hier bij ons in "het bos"!